gototopgototop
Miercuri, 17 Iunie 2015 19:51

Despre Edith Wharton

Scris de Oana Alexandra Alexa

Edith Wharton a avut o carieră literară îndelungată, care s-a concretizat în cele douăzeci și cinci de romane, optzeci și șase de nuvele, trei volume de poezie, o autobiografie și un volum de teorie literară. Creațiile sale au stârnit interesul publicului cititor și al criticilor încă de la publicare, fapt care i-au adus un premiu Pulitzer și venituri considerabile de-a lungul timpului. Desigur că au existat și fluctuații în numărul publicațiilor care conțin referințe la operele sale, în funcție de perspectivele asupra literaturii și locul atribuit lui Edith Wharton în istoria acesteia la un moment dat. Cu toate acestea, se poate afirma că a existat o preocupare constantă pentru studiul vieții și operei sale încă de la primul său mare succes, The House of Mirth (1905), și până în prezent.

Cea mai la îndemână etichetare a lui Wharton de către critica literară, în special în timpul vieții sale, a fost aceea de romancier de moravuri („novelist of manners”), dat fiind faptul că cele mai apreciate romane ale sale au în prim plan aristocrația newyorkeză de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Mai recent, influențate poate de noile perspective oferite de adaptările cinematografice din anii 90 și de publicarea scrisorilor lui Wharton, s-au remarcat alte abordări care se adresează diversității și complexității tematice și narative ale operelor sale.

Cele mai importante monografii au apărut încă înainte de anii ’90, precum cea a lui Nevius Blake, Edith Wharton: A Study of Her Fiction din 1953, Edith Wharton de Louis Auchincloss (1961), Edith Wharton (1976) de Margaret McDowell, A Feast of Words: The Triumph of Edith Wharton (1977) a Cynthiei Griffin-Wolff sau Edith Wharton’s Argument with America (1980) de Elizabeth Ammons. Toate sunt extrem de valoroase pentru cercetătorul care dorește să aprofundeze specificul operelor lui Wharton și se disting printr-o analiză de amploare, riguroasă și pertinentă a acestora.

În lucrarea sa monografică, una dintre primele de acest fel, Blake Nevius afirmă că există cel puțin trei motive pentru care Edith Wharton merită atenția criticii. Mai întâi, ea s-a remarcat prin alegerea unei perioade de cumpănă în istoria socială americană, marcată de conflictul dramatic dintre vechea aristocrație privilegiată și noua burghezie îmbogățită ca urmare a revoluției industriale. În acest cadru, alături de Henry James, Edith Wharton devine unul dintre cei mai de success scriitori de moravuri. Nevius subliniază însă faptul că această etichetare a tipului de romane care o caracterizează pe Wharton nu a dus la îngustarea universului tematic din operele sale, deoarece sunt explorate două teme complementare importante: înfrângerea eului la personaje precum Ethan Frome, Lily Bart, Anna Leath sau Ralph Marvell prin asocierea cu caractere mai puternice (Zeena Frome, Undine Spragg sau George Darrow) și încercarea de definire și delimitare a responsabilității individuale în urma căreia personajele își pot stabili doza de libertate fără a amenința structura socială din care fac parte. Practic, aici se află sursa conflictelor morale și sociale ale protagoniștilor lui Wharton. O afirmație a lui Francis Bacon pe care o regăsim în The Fruit of the Tree pare, în lumina destinelor acestor personaje, o simplă utopie. Poate că ”la vraie morale se moque de la morale” (adevărata moralitate ridiculizează moralitatea convențională), dar eroii whartonieni nu se pot desprinde de contextul social în care se află decât prin capitularea completă (cum este cazul lui Lily Bart și Ethan Frome).

Așa cum afirmam mai sus, în ultimele decenii s-a produs o diversificare semnificativă a perspectivelor de abordare a operelor lui Wharton, fapt care a readus în discuție statutul acesteia în istoria literaturii americane. Vorbim aici de abordări feministe și, în general, de o preocupare pentru tot ce este dincolo de scriitorul de moravuri.

Înființarea, în decembrie 1983, a “Edith Wharton Society” a contribuit, de asemenea, la păstrarea vie a memoriei lui Edith Wharton prin conferințele anuale, publicarea revistei The Edith Wharton Review (disponibilă on-line) și actualizarea permanentă a bazei de date cu resurse bibliografice în domeniu. Până în prezent, aceasta reprezintă cea mai importantă sursă de informații privind viața, opera și receptarea critică a operelor lui Wharton.

Scrierile lui Edith Wharton au fost de cele mai multe ori criticate prin prisma similitudinilor tematice și, în general, cu stilul lui Henry James. Deși o asemenea asociere subliniază calitatea operelor lui Wharton, care a fost de altfel validată și de publicul cititor, s-a produs totodată o intrare într-un con de umbră a acestor scrieri, în special în România.

Prin complexitatea operei sale, validată inclusiv prin apariția adaptărilor cinematografice care au avut la bază romanele sale, Edith Wharton merită să fie redescoperită ca un scriitor de valoare, în special pe tărâm românesc.

 

 

*Această lucrare a fost publicata cu sprijinul financiar al proiectului „Sistem integrat de îmbunătățire a calității cercetării doctorale și postdoctorale din România și de promovare a rolului științei în societate”, POSDRU/159/1.5/S/133652, finanțat prin Fondul Social European, Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Marţi, 06 Septembrie 2011 13:56

FENG SHUI: PROSPERITATE ŞI ARMONIE

Scris de Roxana Florescu

Feng Shui este ştiinţa prin care se pot studia şi îmbunatati energiile mediului înconjurator, cât şi atmosfera şi bunăstarea locuinţei personale.

Stiinţa chinezească îşi trage originile din Hong Kong, capitala Feng Shui-ului, fiind descoperită cu 6.000 de ani în urmă. Cu toate acestea, iată că, arta prin care stiinţa energiei a fost adusă la un nou nivel, a rezistat până în zilele noastre, devenind din ce în ce mai cunoscută şi practicată în întreaga lume.

Duminică, 03 Aprilie 2011 10:48

Dăruieşti şi ... câştigi!

Scris de Roxana Rotaru

 

            Cu siguranţă fiecare dintre noi a primit ca învăţătură de-a lungul vieţii că pentru a primi trebuie să dăruieşti şi tu.

 

            A ne întreba dacă suntem altruişti sau egoişti în felul nostru de a dărui poate fi un punct de plecare. Căci există o premiză de fiecare dată când facem un gest aşa-zis altruist. Sensul noţiunii de a dărui a avut la început numai sensul de a ajuta şi de a oferi ceva cuiva fără a aştepta nici o recompensă ulterioară sau, poate,  nici măcar un mulţumesc. Asemănător devotamentului proverbial întâlnit în cazul animalelor de companie.

            Iar acest devotament se poate manifesta doar în cazul în care iubirea este pista de lansare a gestului altruist. Dacă analizăm la rece iubirea maternă sau a unui îndrăgostit ar părea nebuneşti actele de care ar fi în stare pentru persoana spre care se îndreaptă acestea. Cine nu a trăit măcar o dată această văpaie ce uneori orbeşte nu poate înţelege. Bucuria înălţătoare pe care o simţim că se revarsă asupra noastră inconştient este binele însutit ce ni se întoarce.

            Mai există şi situaţia în care oferi, faci sau spui ceva ce aduce un bine unei persoane sau chiar unui grup din politeţe sau din obiceiul deprins prin educaţie de a fi bun şi altruist. Însă în subconştient se aşteaptă ceva în schimb şi acest lucru se poate uşor observa căci nu se simte acea bucurie a dăruirii ci o frustrare dacă în schimbul „cadoului” nu s-a primit nimic.

            În orice baricadă ne-am situa, a dărui înseamnă a fi omenos iar această calitate e ceea ce ar trebuie să ne definească şi pentru care trebuie să luptăm să ne rămână proprie, chiar şi cu puţin efort şi exerciţiu în speranţa că, vreodată, ni se va potrivi ca o mănuşă.

           

Sâmbătă, 02 Aprilie 2011 16:31

Cronobiologia - Secretul Sănătăţii

Scris de Roxana Rotaru

 

            Vechii învăţaţi chinezi cunoşteau orarul organelor. Organismul îşi trimite întreaga energie către anumite părţi ale sale, la un moment dat. S-a demonstrat ştiinţific că cine nu respectă şi tulbură repetat ritmul interior se îmbolnăveşte mai des şi mai repede.

 

Ora 6

            Este momentul trezirii. Chiar dacă moţăim, corpul nostru a intrat în priză, s-a apucat de producţia de hormoni. Zahărul din sânge, aminoacizii şi hormonii acţionează la capacitate maximă.

            La acestă oră trebuie evitate alcoolul şi nicotina.

Ora 7

            Inima intră în viteza a cincea. Începe producţia de hormoni sexuali. Cine preferă sportul dimineaţa face o greşeală pentru că inima este suprasolicitată.

            La acestă oră trebuie servit micul dejun, dar înainte este indicat să beţi un pahar cu apă, pentru a ajuta digestia.

Ora 8

            Organismul tânjeşte după „combustibil”. Din nefericire este şi ora la care au loc cele mai multe infarturi şi accidente vasculare cerebrale. Este ora ideală dacă vreţi să vă faceţi o analiză a sângelui. Dacă o amânaţi pentru o altă oră, compoziţia sângelui va fi schimbată din cauza stress-ului.

Ora 9

            Organismul receptează cel mai slab senzaţia de durere, este imun faţă de frică. Chimioterapia şi injecţiile trebuie făcute acum, căci nu vor fi cu complicaţii, iar datorită toleranţei sporite a organismului, şansele de vindecare cresc.

Ora 10

            Este ora învăţatului, creierul este cel mai receptiv. Capacitatea de a lua decizii şi de a rezolva probleme este maximă. Temperatura corpului atinge punctul superior. Atenţia şi reflexele sunt sporite.

Ora 11

            Corpul nostru îşi arde grăsimile. Gurmanzii pot consuma orice după pofta inimii.

            Evitaţi să mergeţi la un consult cardiologic pentru că medicul cardiolog vă poate pune un diagnostic greşit, ca urmare a circulaţiei maxime a sângelui.

Ora 12

            Nu ar strica puţină odihnă. Organismul este ocupat cu producerea de acizi, iar creierul nu este deloc în formă. Din cauza lipsei de oxigen este indicat să staţi în faţa unei ferestre deschise.

Ora 13

            Scade atenţia, totul este programat pentru digestie.

Ora 14

            Forţa vitală este foarte scăzută. Organismul trebuie să se odihnească.

Ora 15

            Creierul se pune din nou în mişcare...Ne putem continua în forţă activitatea. Atenţia şi puterea de concentrare sunt în formă maximă.

Ora 16

            Trezirea creierului este urmată de revitalizarea corpului. Este ora ideală pentru un program de exerciţii fizice. Plămânii şi căile respiratorii sunt larg deschise.

            La acestă oră acţionează cel mai bine medicamentele de stomac.

Ora 17

            Mâinile simt nevoia să intre în fucţiune. Oamenii de afaceri au o putere de convingere neobişnuită, pictorii fac minuni, scamatorii se simt în formă. La acestă oră se înregistrează cele mai multe recorduri sportive.

Ora 18

            Este ora activităţilor culturale. Simţurile sunt foarte ascuţite în acest moment al zilei. Este momentul de maximă activitate în ceea ce priveşte creşterea unghiilor şi a părului. Corpul, însă, este puţin obosit. Nervii reacţionează la durere sau furie.

Ora 19

            Organismul este cel mai dispus să accepte medicamentele, iar pielea tânjeşte după îngrijire, porii pielii se deschid şi asimilează produsele cosmetice.

Ora 20

            Cresc capacităţile vizuale. Este momentul să alegeţi materialele şi modelele vestimentare. Ultima masă nu trebuie luată mai târziu de ora 20, căci corpul reacţionează deja la ritm redus.

Ora 21

            Scade temperatura corpului şi metabolismul. Nu se mai asimilează nici un aliment. Doar stomacul şi ficatul mai lucrează.

Ora 22

            Ficatul „trage pe dreapta”. Stop fumatului, căci în pauza ce survine în funcţionarea ficatului, organismul absoarbe toată nicotina nefiltrată.

Ora 23

            Începem să visăm cu ochii deschişi. De la această oră, corpul se linişteşte. Producţia de cortisol, hormonul stress-ului, este oprită.

            Dacă vrem să fim frumoase, trebuie să ne culcăm la acestă oră pentru că acum începe procesul de regenerare a celulelor pielii.

Ora 24

            După perioada maximă din activitatea sa, organismul se autoreglează la minim. Este obligatoriu ca această oră să ne găsească într-un somn profund.

 

            Noaptea, între orele 2 şi 4, toate simţurile sunt în stare de inhibiţie. Este momentul catastrofelor de tot felul, al accidentelor rutiere, al naufragiilor şi al accidentelor de muncă.

            Între ora 3 şi 5 scade tensiunea arterială.

            Dimineaţa reţinem mai uşor informaţiile, dar pentru a le păstra în memorie pe termen lung trebuie repetate după-amiaza.

   Luna martie, cunoscută şi drept Luna Francofoniei,  rezervă, în fiecare an, în peste 60 de state, evenimente  şi manifestări dedicate culturii francofone.

La nivel naţional, Alianţele franceze din marile oraşe pregătesc  diverse acţiuni culturale, precum expoziţii de arte vizuale, spectacole, concerte, festivaluri de film, ce au ca scop promovarea limbii si culturii franceze.

 La Iaşi, Festivalul Filmului Francofon marchează deja ediţia a IX-a. Evenimentul se întinde pe durata a trei zile, începând cu 17 martie, şi îşi propune să evidenţieze “diversitatea genurilor şi a culturilor cinematografice, reprezentând ocazia descoperirii unor opere introspective şi emoţionante”.

Producţiile, lansate recent,  au obţinut premii importante la festivaluri de renume,  şi poartă semnătura unor regizori celebri precum Xavier Dolan (Québec), Rachid Bouchareb (Algeria), Sylvain Chomet (Franţa)…

Vineri, 11 Martie 2011 13:24

Și longevitatea se învață (III)

Scris de Roxana Rotaru

    1. Plangeți! Lacrimile permit evacuarea unui exces de tensiuni dăunătoare sănătății. Unii afirmă chiar că longevitatea femeilor s-ar datora capacității lor de a elimina toxinele plângând.


    2. Ieșiți din cochilie. Activitățile sociale și relaționale îmbunătățesc speranța de viață: persoanele mai active social fumează mai puțin, mănâncă mai sanatos, fac regulat exerciții fizice și știu să vorbească despre problemele lor.  

Miercuri, 09 Martie 2011 22:08

"Blue Valentine"-când dragostea piere

Scris de Mihaela Samson

“Fiecare din noi este dragostea vieţii cuiva” aşa începe romanul lui Andrew Sean Greer “Confesiunile lui Max Tivoli”. Dar oare este valabilă această afirmaţie şi în zilele noastre? Mai avem timp să iubim cu adevărat sau ne doboară şi în această privinţă problemele zilnice? A avea o viaţă de familie fericită bazată pe iubirea necondiţiontă între două persoane a ajuns la stadiul de utopie în zilele noastre. Şi atunci ce faci, cum rezolvi problema? Nu este mai usor sa-i pui pur şi simplu punct?

Miercuri, 09 Martie 2011 20:17

Fidelitate sau datorie?

Scris de Roxana Rotaru

            Orice relaţie de iubire se construieşte pe 3 piloni de bază: dragoste, comunicare şi fidelitate. Şi dacă în stadiul de început al relaţiei, dragostea care orbeşte pare a fi singurul lucru ce contează, cu timpul ceilalţi doi capătă o importanţă de neimaginat.

   8 Martie reprezenta până de curând, pe plan naţional, un echivalent al Zilei Mamei, tradiţie moştenită de pe vremea fostului regim comunist. România se afla printre puţinele state ale lumii care nu marcaseră, încă, o sărbătoare distinctă destinată mamei. Astfel, începând din luna mai, 2010, la o iniţiativă a Alianţei Antidiscriminare a Tuturor Tăticilor (TATA),  Ziua Mamei şi Ziua Tatălui au devenit oficial sărbători naţionale.

Joi, 03 Martie 2011 19:17

Şi longevitatea se învaţă (II)

Scris de Roxana Rotaru

     1. Ciocniţi paharele. Pentru dr. Leonard Guarant de la Institutul de tehnologie din Massachusetts , consumul zilnic de vin (1 pahar) prelungeşte speranţa de viaţă cu aproape 30%.

     2. Limitaţi consumul de carne. De aproape 50 de ani, studiile epidemiologice atrag atenţia oamenilor de ştiinţă asupra anumitor patologii cronice asociate consumului de carne. La modul ideal, un adult n-ar trebui să ingereze mai mult de 120 g de carne de vită pe săptămână.
 

Pagina 1 din 4

Abonati-va la fluxul RSS Abonati-va la newsletter!In curand!!!Urmareste-ne pe Facebook!Urmareste-ne pe YouTubeUrmareste-ne pe Twitter!

 
ziare